Současné trendy
Celá lidská společnost prochází v posledních desetiletích převratnými změnami. Mění se průmysl i obchodní modely. Firmy jako Amazon, Google nebo Uber, mění způsob nakupování, přepravy a výroby. Jak by na to měly reagovat výrobci a obchodníci s obaly? Pojďme se ve zkratce podívat na nejdůležitější trendy, které hýbou obalovým světem.
Ze široké perspektivy je obalařina nejvíce ovlivňována megatrendy, podobně jako jiná ekonomická odvětví. Vezměme si například demografické změny a urbanizaci. S rostoucím počtem obyvatel určitě poroste spotřeba a tím pádem počet obalů. Transportovat se bude čím dál tím větší množství zboží. Většina prostřednictvím propracovaných logistických řetězců, které budou obsluhovat obrovské eshopy. Na internetu půjde nakoupit doslova vše. Běžným se zde stane i nákup jídla.
Pokračující klimatická změna vyvolá pravděpodobně u zákazníků větší poptávku po ekologických obalech. Proto ještě vzroste podíl výrobků z papíru, u kterých se bude ale z důvodu nárůstu ceny pravděpodobně snižovat gramáž.
Pokud se podíváme na trendy konkrétněji, zajímavé změny pravděpodobně proběhnou v těchto oblastech:
Obaly pro přepravu potravin
Jednoznačným trendem je růst objednávek potravin z e-shopů. Jedná se jak o hotové pokrmy, tak ingredience pro jejich přípravu. Díky tomu roste poptávka po obalech vhodných pro jejich přepravu. Novinkou jsou například kartonové obaly, které dokážou udržet potraviny čerstvé a poté se dají kompletně recyklovat.
Obaly pro e-shopy
Čím dál tím více se začínají uplatňovat obaly vyvinuté speciálně pro ecommerce. Jejich společným znakem je důraz na rychlost a jednoduchost balení při zachování dostatečné ochrany zboží. Prosazují se proto obaly s integrovanými lepicími páskami a samosvorným dnem. E-shopy si začínají uvědomovat důležitost sebeprezentace i na přepravních obalech, rostou proto požadavky na jejich designové a reprezentativní řešení.
Interaktivní obaly
Díky tzv. NFC tagům dokáží už dnes obaly komunikovat se spotřebitelem. Např. obal na léky již teď umí prostřednictvím chytrého telefonu upozornit spotřebitele, že je čas užít lék.
Ekologické obaly
Svět je už v současnosti zahlcen plasty. Pravděpodobně proto poroste poptávka po obalech, které jsou snadno recyklovatelné nebo se rozloží bez negativního vlivu pro životní prostředí. Prim bude pravděpodobně hrát papír, již dnes však existují materiály, u nichž jsou jedinou překážkou rozšíření vyšší ceny než u běžných plastů. Za všechny uveďme například biodegradovatelnou pěnu pro balení potravin.
Výroba obalů přímo na obalovém pracovišti
Rozvíjejí se technologie, které umožňují vyrábět přepravní obal (nejčastěji tedy krabici) přímo na místě, kde se zboží balí. Rozměrově pak zásilka odpovídá přesně rozměrům baleného zboží.
Robotická manipulace a balení
Složení krabice, její přeprava po dopravníkovém pásu k místu kde dojde k jejímu naplnění zboží a posléze uzavření celého obalu. Tuto činnost dokáže vykonávat robotická linka za dostupnou cenu již pro středně velké společnosti. Schopnosti robotů se budou téměř jistě rozšiřovat, zboží bude možno expedovat doslova bez dotyku lidské ruky. Z toho vyplývá rostoucí důležitost výroby obalů, které se dají manipulovat automaticky, tedy např. fixační separátory a mřížky.